X
تبلیغات
کارگاه حرفه وفن
تاريخ : دوشنبه بیست و یکم فروردین 1391 | 16:24 | نویسنده : فرزانه واعظی
برای دیدن آموزش یک نوع کیف بسیار زیباادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه بیستم فروردین 1391 | 0:46 | نویسنده : فرزانه واعظی
ساخت ماکت با چوب بستنی
 
 
 
تابلویی زیبا با چوب بستنی (بخش کار با چوب)
 
 
 
 
 
 


تاريخ : یکشنبه بیستم فروردین 1391 | 0:14 | نویسنده : فرزانه واعظی
۱-این درس هدفش آن است که دانش آموز جدا از سایر دروس با درسی برخورد کند که در آن بیشتر به عمل بپردازد

۲-تدريس حرفه وفن به صورت نظري و انتزاعي بدون كارهاي عملي كار خيلي سختي نيست و از عهده دبير هر رشته اي بر مي آيد ولي نتيجه مطلوب را ندارد.

۳-از بین الگوهای تدریس ، الگوی یادگیری مشارکتی ، الگوی مناسبی برای تحقق هدف های این برنامه درسی و همچنین رشد و توسعه علاقه به یادگیری چگونه دانستن، چگونه انجام دادن ، چگونه بودن و زندگی با دیگران است.

۴-هم ردیف فعالیتهای "تحقیق کنید – بحث کنید – فکر کنید و یا بیشتر بدانید " فعالیتی تحت عنوان " تصویر را تفسیر کنید " همراه با تصاویر قابل تفسیر در راستای موضوع درس طراحی و در متن دروس حرفه وفن قرار دهید تا امکان ارتقاء سواد تصویری به مرور زمان برای فراگیران فراهم گردد ، برتری این فعالیت علاوه بر امکان یادگیری عمیق همراه با تجزیه و تحلیل مطالب ، موجبات تعمیم مطالب فرا گرفته به مطالب یاد نگرفته خواهد گردید و راهبردی مناسب برای رسیدن دانش آموز به مرحله ی خودآموزی را فراهم می آورد

۵-برای فراگیری مهارتهای عملی مانند: کارکردن با دستگاه ، نوشتن گزارش، ساخت وسیله، پخت غذا و شیرینی،طرح قضاوت عملکرد طرح مفیدی است

 ۶-ضرورت انجام كارهاي عملي درس حرفه و فن لازم به ذكر است درس حرفه و فن يك درس عملي و كتبي است به همين خاطر براي ارزشيابي دانش آموز طيبعتاً مشكلاتي به وجود مي آيد براي موارد نظري و كتبي صرفا با برگزاري يك امتحان روي ورقه مسئله حل است ولي در موارد عملي اينگونه نيست دانش آموزي كه ذوق فعاليتهاي عملي دارد انتظار دارد كه از او امتحاني با توجه به اندوخته و اطلاعات عملي وي به عمل آيدو اگر اينگونه نشود يعني اينكه دبير بدون آزمون عملي نمره ي عملي براي دانش آموز قرار دهد مورد رضايت دانش آموز نيست اگر چه آن نمره بالا باشد حال اگر اين روند ادامه يابد قطعا دانش آموزان براي اين درس ارزش خاصي قائل نمي شوند كه منجر به بي علاقگي دانش آموزان شده و استعدادهاي آنان در اين زمينه شكوفا نمي شود ودر نتيجه اهداف تعليم و تربيت در اين بخش معطل شده و از طرفي هر دبيري كه مهارت لازم براي اين در س را ندارد متقاضي تدريس حرفه و فن مي شو



تاريخ : یکشنبه بیستم فروردین 1391 | 0:1 | نویسنده : فرزانه واعظی
اگر به نحوه تقسیم بندی نمره درس حرفه و فن نظری بیفکنیم متوجه می شویم که درس حرفه وفن بدون کار عملی هیچ معنایی ندارد. از طرفی هم در آموزش و پرورش هیچ گاه توجهی به تجهیز مدارس به فضا و امکانات کارگاهی نشده است، بودجه مدارس اندک است، مدارس فضای کافی برای اختصاص دادن به کارگاه ندارند و…. همه این ها قبول اما به نظر شما باید دست روی دست بگذاریم وبا خیال راحت بگوییم چون مدرسه ما کارگاه و امکانات ندارد از انجام کار عملی معذوریم. اگر همه دبیران اینگونه فکر می کردند پس الان درهیچ مدرسه ای نباید  کارگاه و تجهیزات کارگاهی وجود می داشت. جالب اینجاست که همین دبیران محترم که دلیل انجام نشدن کارهای عملی را نبود امکانات می دانند وقتی از مدیر مدرسه آنها می خواهی که به فکر تجهیز کارگاه مدرسه باشد می گویند بارها به معلم حرفه وفن گفته ایم که وسایلی را که لازم دارد تهیه کند و فاکتور خریدشان را بیاورد تا پولش را پرداخت کنند اما دبیر محترم ترجیح می دهد سر کلاس بنشیند و کار عملی هم انجام ندهد. حتی مدیر مدرسه برای اثبات ادعای خود آزمایشگاه مدرسه و سایر امکاناتی را که با کمک معلمین دروس دیگر تهیه کرده نشان می دهد و می گوید اگر کم کاری از طرف مدرسه باشد پس مدرسه نباید آزمایشگاه و وسایل لازم برای سایر دروس را هم تهیه می کرد. از قدیم گفته اند حرمت امام زاده به متولیش هست، خب وقتی خود ما به درسمون اهمیت ندیم چه انتظاری داریم که سایرین براش ارزشی قائل بشن. البته از این مورد بدتر هم هست مدارسی هم وجود داردکه کارگاه و امکانات در حد مناسبی رو داره اما وقتی سر کلاس دانش آموز اره مویی رو می بینه  میگه که تا همون روز اونو ندیده  واسمش رو بلد نیست. یا هر ساله تعداد زیادی مدار کلید دو پل و تبدیل و… از داخل آشغال ها پیدا میشه که بچه ها هرسال وسایلش رو میخرن و تو خانه می بندند( یا می دادن کسی براشون می بنده) و بعد از تحویل دادن به دبیر پرت میشه داخل کارگاه و سال بعد باز روز از نو روزی ازنو. و این در حالی که از توی آشفته بازار کارگاه همه ابزار ها و وسایل لازم برای انجام کارهای عملی در مدرسه به تعداد زیاد پیدا میشه ولی کسی به اونها توجه نمکنه. کاری نداریم که مدیر محترم هم آخر سال به من  دبیر حرفه میگه دبیر واقعی فلانی … بود ما پارسال از اول سال تا آخر سال همش انواع غذاها و شیرینی ها رو می خوردیم ولی امسال هیچی…… البته من به هیچ عنوان قصد ندارم مشکلات درس حرفه و فن را به گردن معلمان این درس بیندازم اما باید قبول کنیم که حداقل به عنوان یک معلم می توانیم بخشی از این کاستی ها را جبران کنیم

تاريخ : جمعه هجدهم فروردین 1391 | 0:28 | نویسنده : فرزانه واعظی

برنامه ی درسی ((آموزش حرفه و فن)) سابقه ای حدود 4 دهه در نظام آموزش و پرورش ایران دارد. آنجایی كه در تیرماه 1346 برنامه ریزان مطالعات خود را در خصوص آموزش راهنمایی مطرح كردند ، برنامه ی درسی حرفه و فن نیز مطرح بود. تا قبل از آن در دوره های ابتدایی و مرحله ی اوّل دبیرستان درس جدیدی به نام كـاردستی برای پسران و خانه داری برای دختران بود.

در سال 1350 همزمان با مطرح شدن مقطع آموزش راهنمایی درسی به نام مقدمات حرفه و فن در سه زمینه ی (صنعت ،  خدمات و كشاورزی) شروع به كار نمود. از مشخصات این دوره می توان به موارد زیر اشاره كرد:

1)برای هر پایه 3 كتاب تدریس می شد.

2)ساعات تدریس 4 ساعت

3)امتحان پایانی از نوع عملی و شفاهی بود و برنامه ی امتحان كتبی مطرح نبود.

 در سال 1359 كتاب های مقدمات حرفه و فن به شناخت حرفه و فن تغییر نام داد كه از ویژگی های این دوره می توان به موارد زیر اشاره كرد:

 1)تالیف كتاب ها در 5 فصل و به صورت جداگانه و اختصاصی برای پسران (جلد سبز) و دختران (جلد بنفش)

2)ساعات تدریس از 4 ساعت به 3 ساعت تقلیل پیدا كرد.

3)ورود امتحان كتبی در ارزشیابی پایانی و تغییر ارزشیابی به صورت 10 نمره كتبی و 10 نمره عملی

در سال 1378 كتاب اوّل راهنمایی تحت عنوان آموزش فنون و مهارت های زندگی به صورت آزمایشی در 6 استان كشور و به صورت نمونه گیری خوشه ای اجرا شد ، نتیجه آن كه در سال 1379 كتاب اول راهنمایی به نام ((آموزش حرفه و فن)) با تغییرات اساسی نسبت به دوره ی قبل و با رویكرد جدید اجرا شد. و سپس در سال 1380 كتاب دوّم راهنمایی و در سال 1381 كتاب سوّم راهنمایی تغییر پیدا كردند.1 در طراحی برنامه ی جدید ، ملاحظات زیر مورد توجه برنامه ریزان درسی قرار گرفته است:

 1) توجّه به تجربیات جهانی و نیازهای قرن آینده

 2) توجّه به رشد روزافزون علوم

 3) نیازها و علایق فراگیران

4) نیازهای اجتماعی

 5) تحقیق و اكتشاف

6) توجّه به تفاوت های منطقه ای و ناحیه ای از طریق ارائه فعالیت های اختیاری

7) توجّه به تجارب دانش آموزان در فرایند یادگیری از طریق تحقیق ، مشاركت گروهها ، بازدید ، مشاهده، كار با ابزار و ساخت اشیاء كوچك

 8) توجّه به تجارب توانایی های معلمان

9)تأكید بیشتر بر كار عملی و قابل اجرا

10) توجّه به ارتباط طولی بین برنامه درسی دوره ی راهنمایی و دوره ی متوسطه2

پی نوشت ها:

 1)مطالب فوق برداشتی آزاد از درس تحلیل محتوای كتب درسی دوره ی كارشناسی حرفه و فن ارائه شده توسط آقای نورا... امیری میباشد.

2) ستاری وفایی حسن ، برنامه ی درسی حرفه و فن ، دفتر برنامه ریزی و تألیف كتاب های درسی





تاريخ : پنجشنبه هفدهم فروردین 1391 | 23:48 | نویسنده : فرزانه واعظی
 

برای دیدن تصاویری از گلهای زینتی نام برده شده در کتاب

حرفه وفن دوم راهنمایی ادامه مطلب را کلیک کنید

 



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه چهاردهم فروردین 1391 | 9:46 | نویسنده : فرزانه واعظی

-موادّ اوّلیه مورد استفاده آن در دسترس‏ باشد.

-از موادّ سبک و شکل‏پذیر استفاده شود.

-حاصل کار به دست آمده،برای سازندهء آن قابل استفاده باشد.

-انجام کار از عهده نوجوان برآید و او را خسته نکند،به عبارت دیگر توان انجام آن را داشته باشد.

-اصول فنّی و علمی در آن رعایت شده‏ باشد.

-جنبه‏های آموزشی آن کار بر سایر جنبه‏ها مانند سرگرم‏کننده و تفریحی بودن غلبه‏ داشته باشد.

-موادّ اوّلیه ارزان قیمت و تهیه آن ممکن‏ باشد.

ضمنا باید در نظر داشت که زمینهء قبلی‏ نوجوانان بر انجام چنین کارهایی،بازیهای‏ دوران کودکی و معلومات کسب شده آنان در دورهء ابتدائی است.از انجام کار عملی در دورهء نوجوانی به منظور بالابردن توان عملی‏ دانش‏آموز در نظر گرفته شده است و قصد اینکه از او یک فرد فنّی ماهر و متخصص‏ ساخته شود،در کار نیست.هدف تنها ایجاد احساس توانمندی در نوجوان است تا خود را برای کار آماده ببیند و از کار هراس نداشته‏ باشد.به علاوه،این فکر در او به وجود آید که‏ هر کاری(مقصود کار فنّی است.)ارزش‏ امتحان و تجربه‏کردن دارد و نباید از نزدیک و وارد شدن به میدان کار هراس داشت.علاوه بر آن،با انجام کارهای کوچکی که واقعی هستند، بداند که زمینهء ایجاد مشاغل مختلف،همین‏ کارهای سبک و ساده است و هر صنعت و تکنیکی که در دنیای پیشرفته امروز به کار می‏رود،ابتداء ساده،کوتاه و کوچک است و سپس مرحله به مرحله پیشرفت می‏کند تا به‏ صنایع عظیم تبدیل شود.ماشین و ابزار نیز زائیدهء فکر و عمل و به کارگیری فنون کار با دست تأم با تجربه و مهارت است.ایجاد این‏ تفکّر در دانش‏آموز ممکن نیست،مگر آنکه‏ معلّم حرفه و فن خود با تمام وجود به این امر یقین داشته باشد و عملا در رفتار آموزشی این‏ باور را بنمایاند.معلّم حرفه و فن در ساعات‏ تدریس کار عملی به هر کار کوچک و ساده‏ای‏ چهره‏ای جدّی و واقعی می‏بخشد؛در عین حال‏ که سادگی کار را نیز عملا با یک بار انجام‏ دادنش در مقابل چشم دانش‏آموز ثابت می‏کند. نقش همین کارهای ساده در ایجاد کارهای‏ بزرگ و پیچیده را توضیح می‏دهد.گاهی با نشان دادن عکسی از یک کارخانه بزرگ و گاه‏ با بردن دانش‏آموزان به کارخانجات و مراکز کار...و ایجاد ارتباطی بین کار ساده درون‏ کلاس یا کارگاه با کار پیچیده در کارخانه...

او دانش‏آموزان را وادار می‏کند که کارهای‏ ساده و موردنظر را با همراهی او مرحله به‏ مرحله انجام دهند؛در کنار آنها قدم‏به‏قدم‏ حرکت می‏کند.هر جا اشکالی در کار آنها مشاهده کرد،تذکر می‏دهد.نقاط قوّت کار آنها را مایهء ایجاد انگیزه برای به پایان بردن کار قرار می‏دهد.گاهی برای رفع سختی کار در نزد دانش‏آموز،هر حرکت مثبت او را تشویق‏ می‏کندتا تحرک کافی در او حفظ شود.اصولا به پایان بردن هر کاری که با موفقیت توأم باشد، در فرد احساس غرور و توانمندی ایجاد می‏کند.این غریزه در نوجوانان بسیار قوی‏تر است و معلّم حرفه و فنّ به خوبی از آن بهره‏ می‏گیرد.

آموزش کار عملی بسیار حساس است. معلّمی را می‏شناسم که در کارگاه بسیار سخت‏گیر است.اگر کاری که دانش‏آموز انجام‏ داده است،کوچکترین نقصی داشته باشد،آن‏ را پاره می‏کند و او را مجبور می‏سازد تا آن را مجددا بسازد.از انجام هیچ کاری ولو بهترین‏ کارها توسط دانش‏آموز ابراز رضایت و خشنودی نمی‏کند.وقتی با دانش‏آموزان او صحبت می‏کنیم،همه از زنگ کارگاه بیزارند و وقتی سال تحصیلی تمام می‏شود و آنها بالاخره‏ نمره‏ای از کار عملی دریافت می‏کنند،با حالت‏ کسی که از مصیبتی رها شده باشند،می‏گویند: «بالاخره از دست این حرفه و فنّ راحت‏ شدم.»

وقتی که با این معلّم صحبت می‏کنید، می‏گوید:«لازم است که بچّه‏ها کار را خوب یاد بگیرند،چون در آینده به دردشان خواهد خورد.»چنین معلّمی با رفتاری که دارد،درست‏ در جهت عکس هدفی که اظهار می‏کند،حرکت‏ کرده‏است.چون انگیزه‏های دانش‏آموزان را به‏ ضد انگیزه تبدیل کرده است.آنها را از کار متنفر می‏کند و خاطرهء بدی از اوّلین تجربه‏ کاری در ذهن آنها باقی می‏گذارد.

دانش‏آموزی داشتم که در ساعات عملی‏ کار را خیلی سخت انجام می‏داد،حتّی وقتی‏ همراهیش می‏کردم و مراحل کار را دوباره‏ برایش توضیح می‏دادم،دستهایش به سختی‏ قادر به انجام کار بود.می‏دیدم که خیلی تلاش‏ می‏کند تا از عهدهء آنچه که سایرین به راحتی‏ انجام می‏دهند برآید.وقتی کارش را با زحمت‏ زیاد تمام کرد،آن را در مقابل چشم سایر دانش‏آموزان قرار دادم و رو به دانش‏آموزان از سعی و تلاش و پشتکارش تمجید کردم.شاید باورکردنی نباشد که از همان لحظه چنان‏ جهش کاری در او به وجود آمد که بعد از آن، زودتر از همهء دانش‏آموزان کارش را تمام‏ می‏کرد و کیفیّت کارش هم از سایرین بالاتر بود...

ساعات کار عملی در کلاس یا کارگاه با ترغیب دانش‏آموزان نسبت به کار و جلب‏ علاقه آنان برای انجام کار و تشویق‏شان برای‏ پیگیری و ردیابی فنونی که به آنها عملا آموزش‏ داده می‏شود،از طریق تهیّهء گزارش شغلی و تحقیق دربارهء کارهای مختلف جامعه که در اطرافشان می‏بینند،هم هدف از آموزش کار عملی را تحقق می‏بخشد و هم موجب می‏شود که اغلب دانش‏آموزان صمیمانه بگویند:«من‏ زنگ حرفه و فن را دوست دارم.»



تاريخ : یکشنبه سیزدهم فروردین 1391 | 1:25 | نویسنده : فرزانه واعظی

 جفت و جور کردن تکه های یک عکس و درست کردن پازل، ضمن سرگرمی کودکان ، هوش و مهارت های دیداری بچه ها را نیز تقویت می کند. این کار وقتی که موضوع پازل، عکس خانوادگی خودتان باشد و پازل هم توسط خود کودک درست شده باشد، جذاب تر می شود.

در این نوشته  از سری کاردستی با دور ریختنی ها ، طرز درست کردن کاردستی جدید پازل عکس، با استفاده از چوب بستنی آمده است.

برای ساخت این کاردستی جدید و جالب به مواد زیر نیاز دارید:

چوب بستنی

یک عکس

چسب نواری و چسب مایع

کاتر

( اگر به تعداد کافی چوب بستنی ندارید می توانید چوبهای مخصوص معاینه گلو را از داروخانه تهیه کنید)

روش ساخت کاردستی جدید و آسان پازل عکس :

ابتدا مانندعکس زیر، چوب بستنی ها را کنار هم بچینید:

 بعد مانند تصویر زیر؛ با چسب نواری  آنها را سر جای خود بچسبانید:

 

حال کار را پشت و رو کرده و سپس پشت عکسی که انتخاب کردید را،کاملا  چسب مایع بزنید و آن را روی چوب بستنی ها به خوبی  بچسبانید:

 اگر دوست داشته باشید می توانید تا همین مرحله؛ چوب بستنی ها را به عنوان قاب عکس به کار ببرید.

برای درست کردن پازل عکس، یکی از چوب ها را به عنوان کمک برای بریدن با کاتر استفاده نمایید و عکس را مانند تصویر زیر ببرید:

تذکر : این مرحله و کار با کاتر بایستی فقط توسط بزرگسالان انجام شود.

حال تکه های این پازل را به کودک بدهید تا با آن بازی کند. بازی با این پازل می تواند خیلی جذاب باشد. می توانید کودک را با گفتن جملاتی مانند :   تکه صورت خودت رو کنار تکه دستت بذار و …. راهنمایی کنید.

نکته : یکی از اهداف درست کردن کاردستی، پرورش خلاقیت کودکان و تقویت مهارت های آنان است پس سعی کنید حتما موقع درست کردن کاردستی بچه ها را درگیر نمایید و از آن ها در حد توانشان کمک بگیرید.





تاريخ : یکشنبه سیزدهم فروردین 1391 | 1:21 | نویسنده : فرزانه واعظی

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

وسائل لازم :

تور یا هر نوع پارچه ای که دوست دارین ترجیحا شفاف

چوب کباب 12 عدد

اسفنج خشک

کاغذ کشی یا فویل

چسب چوب بی رنگ و چسب حرارتی

یراق یا روبان

مروارید در اشکال مختلف

گلهای دست ساز خودتون یا گلهای خشک

انواع میوه ها و سبزیجات

قبل از هر کاری بادبزن را باید درست کنیم با تور و چوب کباب.

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

اول بلندی چوب کبابی را که داریم اندازه میگیریم بعد یک مستطیل می کشیم به طول 39.5. عرض مستطیل باید به بلندی چوب های کبابتون منهای نیم سانت باشه .

طول مستطیل را به ابعاد 3.5 تفسیم می کنیم و بالا و پائین تور را علامت میزنیم . روی تور خط نکشین که کاملا پیدا میشه بالا و پائینش عیب نداره بعدا پوشونده میشه .

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

روی یک دونه چوب کباب را کمی چسب چوب بی رنگ میزنیم ، یک لایه نازک کافیه و اون را روی تور جائی که علامت زدیم می چسبونیم قسمت ته چوب باید کاملا لبه تور باشه و اون قسمت نوک تیزش هست که نیم سانت از تور بالا میزنه .روش دست بکشید که کامل بچسبه .همین کار را با بقیه چوب ها انجام بدین تا تموم بشه .اگر حین کار چسب چوب جاهای دیگه تور مالیده شد قبل از اینکه خشک بشه با یک پارچه نم پاکش کنید چون حلال این چسب آب هست .بذارین این کار کاملا خشک بشه.

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

وقتی خشک شد بالای تور همونجائی که نوک چوب ها هستند را یراق های مورد دلخواه یا روبان بچسبونید و یکی یک دونه مروارید به رنگ و شکل دلخواه سر چوبها فرو کنید و با چسب حرارتی محکمشون کنید .

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

اون قسمت که ته چوب ها هست را شروع کنید به جمع کردن و کنار هم چسبوندن تا شکل یک بادبزن را به خودش بگیره اینجا میتونید از چسب حرارتی استفاده کنید .

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

بادبزنتون حاضره .

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

یک تکه اسفنج را می برین و روی اون را با کاغذ کشی و یا فویل کامل می پوشونید اندازه اون به خودتون بستگی داره اینجا از نصف یک اسفنج معمولی استفاده کردم.

 

حالا بادبزن را هر جور که دوست دارین پشت اسفنج با چسب حرارتی محکم کنید .

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

از اینجای کار به بعد به سلیقه خودتون بستگی داره که روی این اسفنج را با چه چیزی پر کنید من با گل پر کردم .

 

عزیزانی که میخوان این کار را برای سفره عقد آماده کنند میتونند از چند اسفنج در کنار هم استفاده کنند اسفنج ها را با چسب حرارتی به هم بچسبونید و روی اونها را با فویل کامل بپوشونید از یک یا چند بادبزن در کنار کار حتی وسط کار میتونید استفاده کنید بعد میوه ها یا سبزیجاتتون را روی اسفنج بچینید در کناره ها یک چوب کباب را نصف کنید در میوه یا سبزی فرو کنید و ته اون را درون اسفنج فرو کنید لابه لای میوه و سبزیها را با گلها و برگهای طبیعی یا خشک پر کنید .

 

تزیین گل, ساخت بادبزن تزیینی

 

منبع : beautifulideas

 


 




تاريخ : یکشنبه سیزدهم فروردین 1391 | 1:10 | نویسنده : فرزانه واعظی

    
    

مواد لازم:

- ظروف شیشه ای، سفالی یا پلاستیكی

- نخ گونی، كنف، كاموای ضخیم یا نخ مكرومه بافی

- چسب مایع

- وسایل تزیینی برای روی كار مثل كاشی های رنگی كوچك، روبان، گل چینی، زنجیر، تكه دوزی آماده، مروارید،...

طرز تهیه

برای این كاردستی شما می توانید تمام سطح بطری یا قسمتی از آن را كاملاً با نخ بپوشانید. این مقدار به دلخواه شما قابل تغییر است.

كار را از سمت بالای ظرف شروع كنید. مقداری چسب مایع به محل كار بمالید و سرنخ را در نزدیكی دهانه ظرف قرار داده و به صورت یكنواخت و كاملاً نزدیك هم بپیچید . هر مرتبه مقداری از سطح  كار را به چسب آغشته كنید و دوباره كار را ادامه دهید تا مقدار سطحی كه لازم است پوشیده شود. در تصویر ، برای تزیین یك تكه روبان به دور گلوی بطری چسبانده شده است . طول آن به اندازه ای است كه دو طرف پوشانده شده و در انتهای روبان یك كاشی رنگی كوچك چسبانده شده است. روی كار را با هر وسیله تزیینی كه در دسترس دارید بچسبانید.

اگر به نقاشی علاقه دارید می توانید روی كار را با گواش یا آبرنگ، رنگ آمیزی كنید.

     
     



تاريخ : یکشنبه سیزدهم فروردین 1391 | 1:2 | نویسنده : فرزانه واعظی

آموزش ساخت یك نوع گل از منجوق

از این گل ها میتونید برای تزئین هر چیزی استفاده كنید . مثل گل سر - تل - جعبه های كادو - كمربند - و ...



وسایل مورد نیاز برای ساخت این گل ها عبارتند از :
1- مفتول فلزی یا مسی كه میشه از خرازی ها یا وسایل الكتریكی تهیه كرد . فقط قطر این مفتول ها طوری باشه كه از منجوق ها عبور كنه .
2- منجوق در رنگ یا رنگهای دلخواه
3- سیم چین یا قیچی برای بریدن مفتول .

مراحل ساخت این گل ها خیلی گویا و واضحه .
















تاريخ : یکشنبه سیزدهم فروردین 1391 | 0:50 | نویسنده : فرزانه واعظی

در مدرسه زندگی آن روز

که درس جدیدی

 نیاموزیم روزی

 هدر رفته است



تاريخ : یکشنبه سیزدهم فروردین 1391 | 0:34 | نویسنده : فرزانه واعظی

۱-   تبديل كلاس درس به كارگاه با تغيير آرايش چيدن ميزها و نيمكت ها

2-   استفاده از حياط مدرسه به عنوان كارگاه براي كار عملي هاي پر سر وصدا

3-   آوردن ابزار توسط دانش آموزان و همكاران به صورت امانت

4-   گروه بندي دانش آموزان و تشويق آنان به خريد ابزاركارگاهي به صورت شخصي

5-   استفاده از كارگاه مدارس هم جوار در صورت امكان

6-   ترتيب دادن بازديد دانش آموزان از كارگا ههاي واقعي (كمك از والدين اهل فن )

7-   فيلم برداري و عكسبرداري واستفاده از انواع رسانه ها براي نمايش يك كار عملي و سپس پخش براي دانش آموزان

8-   تهيه فيلم هاي آموزشي (شامل تدريس ساير دبيران و كارهاي فني و....)

9-   انجام برخي از كارهاي عملي در منزل به صورت فردي يا گروهي و نوشتن گزارش توسط دانش آموران

10-  دعوت صاحبان مشاغل به كلاس و شرح براي دانش آموزان البته اگر از والدين بچه ها باشند بهتر است

11- ترغيب وتشويق دانش آموزان وبه كار گيري خلاقيت آنان در ساخت وسايل گوناگون در مراسم مختلف ايام سال مانند دهه فجر-  اعياد و غيره

12- تهيه صندوقي كه دانش آموزان به صورت داوطلبانه كمك هاي مالي و غيره

به تجهيز كارگاه  مدرسه نمايند

تاريخ : جمعه یازدهم فروردین 1391 | 11:24 | نویسنده : فرزانه واعظی

 

به خصوص در دانش آموزان پایه اول بیشتر است. متاسفانه اولیاء خیلی کم به آموزشگاه مراجعه می نمایند. اغلب در پایان نوبت اول آن هم در صورتی که نمره مستمر کم باشد و بیشتر برای شکایت و اعتراض!

گاه دانش آموز از نظر فرهنگی و اخلاقی دارای مشکل می باشد، در بررسی وضعیت وی متوجه می شویم که خانواده دارای مشکلات بزرگتری چون اعتیاد، فقر مالی، بی سرپرستی و .... می باشد که برای حل این گونه مشکلات نیز راه حل قابل قبولی پیدا نمی شود.

بعضی از اولیاء نیز برای دروس ارزش گذاری نموده و دروس ریاضی، علوم و زبان را در درجه های اول اهمیت و کتاب حرفه وفن، هنر و ادبیات را در درجه های پایین قرار می دهند و با وجود انجام ندادن کار عملی توسط فرزند خود، نمره کم را برای ایشان نمی پذیرند.

گاهی اوقات نیز به مقابله با دبیر پرداخته و به آزمودن میزان اطلاعات و مهارتهای دبیر از طریق دانش آموز می پردازند؟!

در بعضی از موارد نیز واحدها را بین پسران و دختران تقسیم نموده و انجام آن را برای فرزند خود لازم نمی دانند مانند لحیم کاری و نصب مدار الکتریکی برای پسران و خوراک پوشاک برای دختران.  

پیشنهادات:

الف) در مورد اولیاء :

تشکیل جلسه ای با حضور اولیاء در پایه های مختلف به طور جداگانه با حضور دبیر حرفه وفن در جهت:

ـ آشنایی دبیر با والدین.

ـ بیان اهمیت و لزوم انجام کار عملی و هدف از انجام آن

ـ بیان چگونگی ارزشیابی درس حرفه وفن

ـ شناسایی خانواده هایی که توان مالی لازم یا امکانات خرید مواد وابزار را ندارند.

آشنایی با دیدگاههای اولیاء در جهت انجام هرچه بهتر کارعملی

ـ تاکید بر همکاری آنان در زمینه ساخت، تکمیل و ارزیابی وسیله با دانش آموز

ـ درصورت درخواست اولیاء ارائه لیست وسایل مورد نیاز که در آموزشگاه موجود نمی باشد.

ـ با توجه به زمینه شغلی اولیاء استفاده از مغازه نجاری، جوشکاری..... ایشان به عنوان کارگاه در یک جلسه البته با هماهنگی قبلی

ب) درمورد دانش آموزان:

ـ تشریح هدف از انجام کار عملی و تشکیل گروهها

ـ افزایش قدرت اعتماد به نفس واین حس که ما می توانیم، دردانش آموزان ازطریق تشویقهای

به جا مانند: ارائه کارت امتیاز

ـ تعیین روز و زمان انجام کار عملی در هفته توسط دبیر.

ـ ارزشیابی منظم وسایل ساخته شده توسط دبیر و فراهم کردن زمینه رفع اشکال و افزایش نمره

ـ انجام کار عملی فقط در کلاس یا کارگاه در جهت هدایت و کمک به دانش آموزان

ـ ایجاد حس رقابت سالم بین اعضای گروهها

ـ پیش بینی تهیه بعضی از مواد و ابزار برای گروههای ضعیف

ـ تهیه گزارش کار عملی برای تقسیم کار و مواد وابزار توسط سرگروههای موفق و ارائه آن به دبیر قبل از انجام کار عملی.

ـ زیرنظر گرفتن تمام اعضای گروهها توسط دبیر و ارزیابی واقعی افرادی که در گروه خوب فعالیت نمی کنند.

ـ تعویض سرگروههای ناتوان و تقویت گروههای ضعیف از طریق جابه جایی افراد.



تاريخ : جمعه یازدهم فروردین 1391 | 11:18 | نویسنده : فرزانه واعظی

1ـ   برای انجام کار عملی و یا تحقیق به صورت گروهی، در زمان و فرصت مناسب دو بار از تک تک اعضای گروه دعوت به کار نمایید. با هم درباره انجام کار مشورت و وظایف را بین خود تقسیم نمایید. در صورت عدم همکاری تعدادی از اعضا، شما با دیگر افراد گروه نسبت به انجام کار عملی و یا تحقیق اقدام نمایید تا زمان انجام کار را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که در کارهای گروهی یا تحقیق­ها هیچ یک از اعضا، سرگروه نیست. پس منتظر دیگران نباشید و کار را شما شروع کنید. دبیر در هنگام ارزشیابی کارهای عملی، چگونگی همکاری اعضای گروه را بررسی و به هر فرد امتیاز مناسب خواهد داد.

2ـ   در ابتدای کار عملی یا تحقیق خود، صورت کامل سئوال را از روی کتاب با صفحه دقیق آن بنویسید. سپس نام کلیه اعضای گروه خود را نوشته و در خط دیگر نام کسانی را که در انجام کار عملی و یا تحقیق فعال بوده­اند، مجددا بنویسید. کل تحقیق خود را حداکثر در یک صفحه A4 خلاصه کنید. اگر باز هم مطلب مفید داشتید، پشت همان برگه A4 بنویسید. به هیچ عنوان برگه را کوتاه نکرده و یا از برگه­های غیر A4 استفاده نکنید.

3ـ   اکثر کارهای عملی یا تحقیق­ها دارای کلمات مشکل، اشکالات تایپی، مطالب زاید، کلمات ناآشنا، تلفظ­های سخت، عبارت­های انگلیسی و ... هستند. بنابراین این کلمات را اصلاح و به جای آن­ها از کلمات ساده­تری استفاده کرده و یا درباره آن­ها اطلاعات کافی کسب کنید. در غیر این صورت آن­ها را از کار عملی یا تحقیق خود حذف نمایید.

4ـ   حتما در کار عملی یا تحقیق خود از تصاویر، نمودار، جدول، نقشه، چارت و ... استفاده کنید. این افزودنی­ها کار عملی یا تحقیق شما را معتبرتر، دقیق­تر، گویاتر و قابل فهم می­نماید.

5ـ   شاید جمع کل کار عملی یا تحقیق شما از منابع مختلف شامل چندین برگه شود. از آن جایی که ارائه همه آن­ها در زمان محدود کلاس نمی­گنجد و از حوصله دیگر دانش­آموزان خارج است، باید آن­ها را خلاصه کنید. لذا مطالب زاید را حذف و فقط مطالبی را که با موضوع کار عملی یا تحقیق شما مرتبط هستند، نگاه دارید.

6ـ    کارعملی یا تحقیق را قبل از ارائه در کلاس به همه اعضای گروه داده تا آن را روخوانی کرده، مطالعه و فرا بگیرند. همچنین چندین بار آن را آزمایش کنید تا در هنگام ارائه در کلاس، دچار مشکل نشوید.

7ـ   هر کار عملی یا تحقیقی فقط یک هفته مهلت دارد. لذا انجام آن را به لحظات آخر موکول نکنید. پس از ارائه کار عملی و یا تحقیق در کلاس، اگر دبیر نیاز بداند، یک هفته دیگر برای رفع اشکالات آن، به شما مهلت خواهد داد.

8ـ   کار عملی یا تحقیق باید از منابع مختلف از جمله کتاب­ها، اینترنت، رادیو، تلویزیون، روزنامه، افراد آگاه و مطلع و ... باشد. در انتهای کار عملی یا تحقیق کلیه منابع خود را نام ببرید. نام کتاب­ها، نویسنده آن­ها، آدرس سایت­ها، نام برنامه­های رادیویی و تلویزیونی، زمان پخش این برنامه­ها، نام اشخاص آگاه و مطلع، میزان تحصیلات و شغل آن­ها، منابع کار عملی یا تحقیق شما را بیان می­کنند.

9ـ      کارهای عملی یا تحقیق­هایی که به صورت تایپی بوده، خلاصه نشده و دست­نویس نباشند، فاقد ارزش خواهند بود.

10ـ  پس از آن که دبیر کار عملی یا تحقیق شما را ارزشیابی نمود، از آن یک کپی برای خود تهیه کرده و آن را به دیگر اعضای گروه تحویل دهید تا آن­ها نیز چنین کنند. هر نفر باید یک نسخه از کار عملی یا تحقیق را در پوشه کارهای عملی خود نگاه داشته و دور نام خود در آن نسخه خط بکشد.



تاريخ : جمعه یازدهم فروردین 1391 | 11:17 | نویسنده : فرزانه واعظی
از سالها پیش که کتاب شناخته حرفه و فن در مدارس راهنمایی کشور تدریس می شد، انجام فعالیتهای عملی کتاب بیشتر در حاشیه قرار داشت و هر دبیری با توجه به امکانات موجود، زمان و سلیقه خود به این فعالیتها توجه می کرد. از طرفی مطالب تئوری کتاب اساس و پایه نمره حرفه و فن بود و در بسیاری از موارد اصلاً به کار عملی توجهی نمی شد. کتابها چندین بار از نظر مطالب دچار حذف و اضافه و حتی برای پسران و دختران مشترک شدند، امّا نتیجه لازم بدست نیامد، تا اینکه پس از بررسی های فراوان، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی تصمیم گرفت با الگو گرفتن از کشورهای توسعه یافته کتابهای قدیمی را تعویض و نام کتاب از شناخت حرفه و فن به آموزش حرفه و فن تغییر و در ضمن کتابها برای پسران و دختران مجدداً به صورت مشترک تألیف شوند. در ابتدای کتابها تأکید گردیده است که « کتاب حاضر با تکیه بر کار عملی قصد تغییر در روش آموزش حرفه و فن و توجه بیشتر به فعالیتهای عملی دارد و بخش نظری را تنها برای تکمیل و راهنمایی بخش عملی ارائه کرده است» دربیان مسئله یا مشکل : برای تغییر در روش تدریس هر درس، به مقدماتی نیاز است و چون در درس حرفه و فن مسئله از گچ و تخته سیاه به مراتب گسترده تر است، بنابراین صرف تغییر نام کتاب، مشترک نمودن واحدهای مختلف کتاب برای دختران و پسران، اضافه کردن کارهای عملی، گسترش بعضی واحدها به هر سه پایه تحصیلی و در نهایت استفاده ناقص از تجارب کشورهای پیشرفته، بدون توجه به نکات زیر کار قابل قبولی نبوده و ضمن بالا بردن سطح توقع دانش آموزان، والدین و مسئولان، تنها پاک کردن صورت مسئله است و از نظر دبیران حرفه و فن به اصطلاح « در همچنان روی همان پاشنه می چرخد»

1- کوچک بودن فضای کارگاهها

مهمترین نکته برای انجام فعالیتهای عملی کتاب فضای مناسب است، امّا اکثر مدارس بویژه مدارس دخترانه دارای فضای مناسب کارگاهی نیستند و کارگاههای موجود نیز دارای وسعت مورد نظر برای کار نبوده و از نظر تأمین روشنایی و نور، تهویه هوا، گرمایش و سرمایش و ... ایرادات بسیاری دارند. در بعضی از مدارس همکاران باید از فضای حیاط مدرسه، نمازخانه یا فضای بسیار کوچک کارگاه مدرسه استفاده نمایند که آنها را با دشواریهای زیادی روبرو می کند و در پاره ای موارد این گونه کارگاهها در عمل به انبار مدارس تبدیل گردیده اند .

2- امکانات محدود کارگاهی

در زمانی که بهترین مدارس دولتی و غیر انتفاعی در کارگاهایشان با کمبود تجهیزات و وسایل بویژه میز کار، گیره، ابزار، مواد اولیه و ... روبرو هستند، چگونه می توان از دبیران انتظار داشت کارهای عملی کتاب را به نحو درست آموزش بدهند. متأسفانه در مدارس دخترانه دبیران با تغییر کتاب بسیاری از ابزارها را حتی برای نشان دادن به بچه ها در اختیار ندارند.

بهرحال 100% دبیران نبود امکانات را در انجام نشدن فعالیتهای عملی مؤثر میدانند.

3- تعداد زیاد دانش آموزان

برای دبیران این سؤال مطرح است که چگونه دبیر حرفه و فن به تنهایی 30 الی 35 نفر دانش آموز را به کارگاه ببرد و در یک فضای کوچک و در زمانی محدود (نزدیک به 40 الی 45 ساعت کار عملی در طول سال تحصیلی ) به همه آنها روش انجام فعالیتهای مختلف فنی و حرفه ای مانند برق، الکترونیک، آشپزی، فلز، کار با چوب، پوشاک و ... را بیاموزد و جدا از فشارهای جسمی و روحی ناشی از تعداد زیاد بچه ها و خطرات ناشی از حوادث پیش بینی نشده در محیط کار، از آنها انتظار داشت که فعالیتها در کمال نظم، بدون سر و صدا و بدون حادثه انجام بگیرد؟! نگارنده این مطالب زمانی هنرآموز هنرستان بوده و دیده است که در یک کارگاه هنرستان با وجود دو تکنسین، مهندس، سرپرست کارگاه، استادکار با تجربه، انباردار، تعداد اندک دانش آموزان و فضای مناسب کارگاهی باز مشکلاتی وجود داشته است.

اکثر دبیران ، زیاد بودن تعداد دانش آموزان را یکی از دلایل مهم عدم رغبت برای حضور در کارگاه دانسته اند.

4- عدم انگیزه دبیران

نکته بسیار مهمی که به آن توجه لازم نشده است، عدم انگیزه دبیران حرفه و فن برای انجام فعالیتهای عملی کتاب است. بررسی ها نشان می دهند که در بعضی مدارس با وجود کارگاه و ابزار نسبتاً مناسب دبیران استفاده چندانی از آن حتی به عنوان یک وسیله کمک آموزشی نمی کنند. دلایل همکاران با توجه به سؤال 2 پرسش نامه به شرح زیر است :

الف) حق فنی ویژه ای مانند هنرآموزان هنرستانها به دلیل آموزش جداگانه کارهای فنی و حرفه ای به دبیران حرفه و فن داده نمی شود.

ب) لباس کار مناسب یا بودجه خرید آن به دبیران اختصاص نیافته است.

ج) تفاوتی بین معلمان حرفه و فن و دبیران دیگر وجود ندارد و آنها علاوه بر تدریس واحدهای گوناگون و متنوع کتاب، برگزاری آزمونهای کتبی، میان ترم ،  نوبت اوّل و دوّم، پرسشهای شفاهی و ... آموزشهای عملی را نیز باید به تنهایی انجام دهند.

د) در بسیاری از کارگاهها متصدی کارگاه وجود ندارد و دبیر حرفه و فن وظایف تکنسین، استادکار، انباردار و ... را با هم به عهده دارد که هر آن احتمال حادثه (با توجه به سن پایین دانش آموزان) مفقود شدن یا خراب شدن ابزارها می رود.

س) از دبیرانی که به نحو مطلوب از فضاها و امکانات موجود استفاده می کنند به طور شایسته ای تقدیر نمی شود.

ش) بعضی همکاران تخصص لازم را برای آموزش بعضی فعالیتها به دانش آموزان ندارند و کلاسهای بررسی کتب جدید التالیف به خاطر فشرده بودن، کمک چندانی به حل این مشکل مهم نکرده است.

ص) وقت کافی برای انجام فعالیتهای عملی وجود ندارد و 3 ساعت در هفته نمی تواند جوابگوی کار عملی و تئوری باشد.

ض) در ارزشیابی های بسیاری از دبیران ملاک آنها نمره تئوری است و اتفاقاً مدیران برای این نمره ارزش بیشتری قائل می شوند.

 5- زمان کم برای انجام فعالیتهای عملی

دوستان عزیز در مقدمه کتابهای جدید التالیف تأکید نموده اند که «فعالیتها در مدرسه و زیر نظر دبیر انجام و ارزشیابی توسط دبیر انجام بگیرد» امّا با توجه به متن کتاب به نظر می رسد که حجم مطالب تئوری کتاب، کارهای عملی، تحقیقات و ... بدون ملاحظه ساعت تدریس هفتگی این درس زیاد، و انجام دادن این فعالیتها و ارزشیابی آنها توسط دبیران مشکل و در پاره ای موارد غیرممکن است، از طرفی دانش آموزان انتظار دارند که تمام فعالیتهای عملی کتاب اجرا و آموزش داده شود، در صورتی که با این زمان محدود، تعطیلات رسمی و غیررسمی، امتحانات و ... عملاً حتی با وجود فضا و ابزار مناسب، امکان تدریس مطالب تئوری و انجام بعضی کارهای عملی وجود ندارد.

6- دنباله دار بودن واحدهای کتابهای جدید التالیف

دلایل مخالفت با دنباله دار بودن واحدهای مختلف مانند برق، چوب و ...

الف) تنوع کتاب ها در هر سال تحصیلی بیشتر می شد.

ب) رشته های بیشتری به دانش آموزان معرفی می گردید.

ج) از فشردگی مطالب در پایه سوم برای معرفی رشته های بیشتر و در نتیحه افزایش حجم کتاب جلوگیری می شد.

د) برخی از دبیران کارهای عملی کلاسهای بالاتر را در سال پایین تر انجام می دهند مانند کلید یک پل یا بالعکس.

هـ) بعضی از دانش آموزان واحدهای سال قبل را فراموش می کنند و دبیر برای انجام کار عملی جدید مجبور به تکرار مطالب سال قبل می شود که برای بعضی از بچه ها خسته کننده و زحمت دبیر را نیز بیشتر می کند.

و) مهمترین دلیل اینکه امکانات کارگاهی و فضای مناسب برای انجام کارهای عملی برای یک واحد خاص (مثلاً چوب یا برق) در هر سه سال وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد به خاطر تعداد زیاد دانش آموزان و استفاده بیش از حد، این وسایل و ابزار دچار استهلاک شده و در سالهای بعد بسیاری از آنها قابل استفاده نخواهند بود.

ط) تدریس بعضی از واحدها مانند کار با برق و کارهای عملی آن به دلیل خطرات ناشی از برق گرفتگی و کنجکاوی بچه ها در کلاس و منزل برای سال اوّل راهنمایی مناسب به نظر نمی رسد و بهتر است چون سالهای قبل فقط در سال سوم تدریس شود.

7- کافی نبودن آموزشهای عملی برای دبیران

چون مطالب مربوط به رشته های فنی کتابهای حرفه و فن بسیار گسترده است و توضیحات کتاب با توجه به مفاهیم موجود بسیار اندک و ناقص می باشد و از طرفی دبیران آموزشهای لازم درباره واحدهای گوناگون کتابهای مشترک بویژه آموزشهای عملی را به طور کامل طی نکرده یا فرا نگرفته اند، بنابراین اگر حتی همه امکانات برای انجام فعالیتهای عملی هم مهیا باشد، ولی دبیران توانایی آموزش را نداشته باشند، کار عملی مربوط به آن واحد یا واحدها مورد توجه قرار نخواهد گرفت و کنار گذاشته خواهد شد. خوشبختانه در پرسش نامه ای که در اختیار دبیران قرار گرفت اکثر همکاران به لزوم آموزشهای ضمن خدمت برای افزایش اطلاعا علمی و عملی معلمان تأکید کرده اند. بنابراین بهتر است در کنار اجرای کلاسهای تئوری، دوره های آموزش ضمن خدمت عملی با استفاده از اساتید مجرب در آن رشته خاص برای دبیران زن و مرد تشکیل شود تا شاهد افزایش فعالیتهای عملی در مدارس باشیم..

8- نقش مسئولان و مدیران مدارس

در افزایش انگیزه دبیران برای انجام فعالیتهای عملی در مدارس مسئولان و مدیران مدارس نقش بسزایی دارند، در زیر به بعضی از آنها اشاره می شود :

الف) دادن درصدهای تشویقی یا تقدیرنامه مدیریت های ناحیه و سازمان به دبیرانی که از حداقل امکانات موجود در مدرسه استفاده و با جلب مشارکت والدین و دانش آموزان در آموزش عملی به بچه ها کوتاهی نمی کنند.

ب) همکاری با دبیران حرفه و فن برای تهیه ابزار، وسایل کارگاهی، فیلمهای آموزشی مناسب و...

ج) توجیه والدین برای تهیه امکانات و مواد اولیه برای فرزندان خود جهت انجام کارهای عملی در مدرسه یا خانه .

د) آشنا کردن اولیاء به اهمیت دست ورزی و کارهای عملی در جلسات مختلف.

ر) موافقت و تهیه امکانات برای بازدید دانش آموزان و دبیران از مراکز صنعتی، نمایشگاه و ...

ز) همکاری با دبیران برای ایجاد نمایشگاه های کارهای عملی دانش آموزان در مدرسه و تشویق دبیران مربوطه.

س) عدم اصرار برای دادن نمره به دانش آموزانی که طبق نظر دبیر در انجام فعالیتهای عملی کوتاهی کرده اند.

ص) بی تفاوت نبودن به انجام یا عدم انجام کارهای عملی بوسیله دبیران حرفه و فن مدرسه.

ع) اختصاص بودجه مناسب برای کارگاه.

غ) آماده سازی محیط فیزیکی کارگاه های مدارس و تخلیه آنها از وسایل غیرلازم.

ک) اهمیت دادن به درس حرفه و فن و برابر دانستن آن با درسهای دیگر. 

9- نمره فعالیت های عملی

در نظرخواهی به عمل آمده، بیشتر همکاران به خاطر مشکلاتی که در بالا ذکر شد، شیوه ارزشیابی بر مبنای 12 نمره (عملی و تحقیق) و 8 نمره (تئوری) را مناسب نمی دانند و اکثراً اعتقاد به 10 نمره عملی و 10 نمره تئوری دارند. 

نتایج حاصل از تحقیق و راه حلهای مناسب

1- ایجاد فضای مناسب کارگاهی برای انجام فعالیتهای عملی با امکانات گرمایشی و سرمایشی مناسب.

2- تجهیز کارگاهها و خرید ابزار و وسایل لازم بویژه گیره، اره ، سوهان و ... با نظر دبیران حرفه و فن بویژه برای مدارس دخترانه.

3- توجیه والدین و کمک گرفتن از آنها در تجهیز و یا ایجاد فضای مناسب کارگاهی در مدارس.

4- اختصاص بودجه مناسب سالانه برای تجهیز کارگاهها و رفع کمبودها به کمک تکنولوژی آموزشی.

5- نرمال شدن تعداد دانش آموزان کلاسها بویژه برای آموزش و انجام کارهای عملی.

6- توجیه دبیران حرفه و فن برای انجام کارهای کم هزینه و ساده بدون توجه به فضا و امکانات کارگاهی مدارس.

7- ایجاد انگیزه برای دبیران از طریق اختصاص حق فنی، لباس کار، درصد تشویقی، گروه، افزایش سختی کار و...

8- تذکر لازم به دبیرانی که با وجود امکانات و فضای مناسب اصلاً به آموزش کارهای عملی توجهی ندارند.

9- استفاده از افراد با تجربه و فنی به عنوان متصدی کارگاه در مدارسی که امکانات و فضای مطلوبی دارند برای کمک به دبیران حرفه و فن.

10- برگزاری مسابقات علمی- کارگاهی برای افزایش اطلاعات علمی و عملی دبیران و اختصاص جایزه مناسب به برگزیدگان.

11- افزایش زمان درس حرفه و فن از سه ساعت به چهار ساعت یا کاهش مطالب بعضی از واحدهای طولانی کتابها بویژه کتاب سال سوم برای توجه بیشتر به انجام فعالیتهای عملی.

12- تدریس واحدهای دنباله دار به صورت پیوسته در یک پایه تحصیلی برای جلوگیری از استهلاک ابزار و وسایل موجود کارگاهها.

13- حذف بعضی از فعالیتهای عملی که اجرای آن توسط دانش آموزان (با توجه به سن بچه ها و ساعات آموزش) قابل اجرا نیست.

14- کاهش بارم 12 نمره (عملی و تحقیق) به 10 نمره (عملی و تحقیق) و 10 نمره (تئوری) تا زمانی که امکانات مناسب برای مدارس فراهم نشده است.

15- کارهای عملی مربوط به کار با برق به دلیل خطرات آن فقط در پایه سوم راهنمایی آموزش داده شود.

16- تشکیل کلاسهای ضمن خدمت برای افزایش مهارتهای عملی دبیران در رشته های مختلف فنی وحرفه ای با استفاده از اساتید متخصص و مجرب هنرستانها یا آموزشکده های فنی و حرفه ای.

17- تألیف کتاب معلم ویژه دبیران حرفه و فن برای افزایش اطلاعات علمی دبیران برای برطرف کردن نقص کتابهای جدیدالتالیف .

18- احیاء نقش مسئولان و مدیران در ایجاد انگیزه برای دبیران جهت انجام فعالیتهای عملی با تشویق و تجهیزکارگاهها.

19- همکاری گروههای آموزشی برای ارسال جزوات و مطالب کمک آموزشی برای اطلاعات علمی و عملی دبیران و دانش آموزان.

20- گذاشتن سالیانه دو برنامه بازدید برای دبیران حرفه و فن جهت حضور در مراکز صنعتی، نمایشگاهها و ... از طرف گروههای آموزشی.

21- همکاری مدیران مدارس و مسئولان برای بازدید دبیران و دانش آموزان از کارخانجات، نمایشگاهها و ... در طول سال تحصیلی برای آشنایی بیشتر با مشاغل موجود در جامعه .

22- ارسال فیلمهای مناسب آموزشی درباره واحدهای مختلف کتابهای حرفه و فن جهت افزایش اطلاعات عمومی دانش آموزان و دبیران از طرف تکنولوژی آموزشی و ...

در انتها موفقیت تمامی زحمت کشان عرصه آموزش و پرورش کشور بویژه فرهنگیان شریف و بزرگوار استان یزد را از خداوند بزرگ خواهان و خواستارم و امیدوارم این تحقیق گامی هر چند کوچک برای توجه بیشتر به فعالیتهای عملی در مدارس و مشکلات مربوط به آن برداشته باشد



  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ